Letterenhuis > Activiteiten > On the Job for Victory

On the Job for Victory

On the Job for Victory
Tentoonstelling
24.09.15 - 30.01.16

Amerikaanse oorlogsaffiches uit de Eerste Wereldoorlog

In 1917 stappen de Verenigde Staten in de Groote Oorlog. Grote propagandacampagnes moeten Amerikanen warm maken voor de oorlog. Tientallen affiches uit de collectie van het Letterenhuis laten in een unieke tentoonstelling zien hoe de Amerikanen werden aangemaand tot spaarzaamheid en opgeroepen tot noeste arbeid ten behoeve van een oorlog in het verre Europa.

 

Amerika en de Eerste Wereldoorlog

In april 1917 verklaren de Verenigde Staten de oorlog aan Duitsland en raken zo actief betrokken bij de Eerste Wereldoorlog. Om de oorlogsinspanningen te financieren en tegelijk de Amerikanen warm te maken voor de oorlog, worden alle middelen ingezet. Populaire Amerikaanse illustratoren en ontwerpers worden ingeschakeld om affiches te maken. Daarmee wordt vooral gemikt op een publiek dat geen kranten leest en niet naar meetings of de bioscoop gaat.

 

Soldaten en arbeiders

De propaganda speelt in op het patriottisme en het plichtsbesef. Een affiche als “Be a U.S. Marine” straalt een no-nonsense mentaliteit uit die volledig past bij de Marines, een corps dat snel inzetbaar is.
Er is ook mankracht nodig voor de uitbouw van een vloot die de soldaten naar Europa moet brengen en die voor de bevoorrading van de troepen moet zorgen. In een van de affiches marcheren een werkman, een marinier en een soldaat samen naar een glorieuze overwinning. Arbeiders en soldaten eensgezind aan de slag is de boodschap.

 

Volksleningen en spaarzaamheid

Omdat de oorlog miljarden dollars kost, worden volksleningen uitgeschreven. In de ogen van de campagnemakers waren er slechts twee mogelijkheden: Fight or Buy Bonds! Alle middelen zijn goed om iedereen te overtuigen. Kinderen worden afgebeeld om in te spelen op het sentiment en de vijand wordt voorgesteld als een monster dat moordt, verkracht en plundert.
Behalve op het inzamelen van geld, zet het Rode Kruis ook in op het rekruteren van verpleegsters. Vrouwen worden aangesproken om te helpen in de fabriek of in de landbouw, of om sokken voor de soldaten te breien.
In de loop van de oorlog neemt de voedselschaarste toe. Intensieve campagnes roepen de bevolking op tot zuinigheid, met veelzeggende slogans als Voedsel is ammunitie! en Verspil geen voedsel terwijl anderen sterven!

 

Affiches van de Division of Pictoral Publicity

Iedere Amerikaan, van klein tot groot, moet zijn bijdrage leveren. Het Committee on Public Information haalt alle middelen uit de kast om mensen daarvan te overtuigen. Veel werk wordt hierbij verzet door Charles Dana Gibson. Hij is een populair illustrator die voor LIFE Magazine werkt, en die de leiding krijgt over de Division of Pictoral Publicity, onderdeel van het Committee.
De expo ‘On the Job for Victory’ geeft een inzicht in de manier waarop affichekunstenaars als James Montgomery Flagg, Joseph Pennell, Herbert Paus, Joseph Christian Leyendecker en Howard Chandler Christy hun talent inzetten voor de propagandacampagnes. Hun prachtige, kleurrijke en efficiënte werk staat in schril contrast met de oorlogsrealiteit.

 

Praktisch

  • periode: van 24 september 2015 tot en met 30 januari 2016
  • openingstijden: dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag, van 10 tot 17 uur
  • tickets: € 5, € 3, gratis
  • educatief pakket voor derde graad secundair onderwijs (ASO, KSO, TSO)
  • bezoek met gids: meer info
  • groepen en scholen zonder gids: reserveren via letterenhuis@stad.antwerpen.be


  • 24.09.2015 - 30.01.2016
    Beginuur Einduur Ma Di Wo Do Vr Za Zo  
    10:00 17:00   x x x   x    

Activiteiten deze maand

Gene Bervoets leest 'war poets'

Gedichtendag

28.01.16

Gene Bervoets leest gedichten van 'war poets'.

Scholenpakket On the Job for Victory

Bij de expo 'On the Job for Victory' is er een scholenpakket met opdrachten en stellingen. Samen met Uncle Sam gaan de leerlingen op zoek naar de betekenis van het begrip propaganda.

Affiches in het Letterenhuis

Het Letterenhuis bewaart meer dan 50.000 affiches. Dit aantal en de hoge kwaliteit ervan maken de verzameling uniek. Vele van de prachtige exemplaren dateren van de late 19de eeuw toen er door verbeterde druktechnieken een enorme toename van het kleurrijke affiche in het straatbeeld zichtbaar was en soms grote kunstenaars ontwerpen maakten.

Lezingen WO I

Tijdens de expo 'On the Job for Victory' zijn er drie lezingen over de Eerste Wereldoorlog. Koen Stassijns brengt een poëzievoorstelling, Dieter Vandenbroucke en Dennis van Mol spreken over de avant-garde en Johan Vanhecke bespreekt het leven in interneringskamp Harderwijk.

Bron: website Letterenhuis