capital-l
lower-h

Stukken van Schrijvers 7

Vitalski over de dagboeken van Daniël Robberechts. Maud Vanhauwaert over sporen van dode dichters in Antwerpen. Hannah Roels over de magie van het portret. Jeroen Kuypers over zijn schoonvader Gust Gils.
donderdag 28 november 2019 van 20:00 tot 21:30
Individuele bezoekers

Gastvrouw Cathérine Vandoorne gaat in gesprek met Vitalski, Maud Vanhauwaert, Hannah Roels en Jeroen Kuypers, die geïnspireerd zijn geraakt door de verhalen die in het Letterenhuis te vinden zijn. Esmé Bos en Bart Voet zorgen voor muzikale tussendoortjes.

Vitalski over de dagboeken van Daniël Robberechts

In het Letterenhuis gaat Vitalski op zoek in het archief van Daniël Robberechts (1937-1992), auteur van romans, essays en dagboeken. Robberechts ontwikkelde in zijn werk een heel eigen stijl en nam daarbij soms gedurfde standpunten in die tegen heersende conventies ingingen. Robberechts’ haast maniakale zucht naar volledigheid is bepalend voor de zeer omvangrijke ‘totaaltekst’ waar hij sinds 1977 aan werkte. Op Stukken van Schrijvers vertelt Vitalski over de dagboeken van Robberechts, over tijdschriften als Heibel, Komma en Daele, en over de eenzame artistieke strijd van Daniël Robberechts.

Vital Baeken (1971) – beter bekend als Vitalski – is schrijver en performer. Zijn podiumcarrière begon met het avantgardistisch theater-rockensemble ‘Circus Bulderdrang’ waartoe ook cultschrijver J.M.H. Berckmans behoorde. Sindsdien brengt Vitalski zowel stand up-comedy, muziek als literaire lezingen. Als schrijver publiceerde hij romans, columns, toneelstukken, stripverhalen en poëzie.
Voor Klara maakte Vitalski ondertussen een aantal boeiende radioreeksen over schrijvers, boeken en personages zoals Georges Simenon, Sherlock Holmes, Alice in Wonderland, Shakespeare en Frankenstein.

Maud Vanhauwaert over sporen van dode dichters in Antwerpen

Maud Vanhauwaert maakt als stadsdichter samen met het Letterenhuis een nieuwe poëzierubriek voor ATV. Vanhauwaert traceert de sporen van tien dode dichters in Antwerpen, waaronder Paul van Ostaijen, Alice Nahon, Herman de Coninck en H.C. Pernath. Daarvoor duikt ze in de archieven van het Letterenhuis en gaat ze op stap in de stad. Maud Vanhauwaert diept enkele stukken op uit het archief die haar op weg hebben gezet in haar zoektocht en ze vertelt ronduit op welke plekken in de stad je dichterssporen vinden kan. 

Maud Vanhauwaert (1984) is schrijver en theatermaker. Ze behaalde een masterdiploma Taal-en Letterkunde aan de universiteit van Antwerpen en een masterdiploma Woordkunst aan het Conservatorium van Antwerpen, waar ze nu zelf doceert. Voor haar poëziedebuut Ik ben mogelijk (2011, uitgeverij Querido) kreeg ze de Vrouw Debuut Prijs, voor haar bundel Wij zijn evenwijdig_ (2014) de Hughues C. Pernathprijs en de Publieksprijs van de Herman De Coninck- wedstrijd. In haar werk zoekt ze naar speelse theatrale vormen om poëzie publiekelijk te maken. Met haar performances trad ze op, op radio en tv, in binnen en buitenland, van opera tot schapenstal.  Ze werd aangesteld tot ereburger van de stad Veurne. In 2018-2019 is ze stadsdichter van Antwerpen.

Hannah Roels over de magie van het portret

Het debuut van Roels, Het portret, vindt zijn wortels in een literair onderzoek naar 'levende' portretten in de literatuur van de 19de eeuw. Heel wat schrijvers lijken in die periode geobsedeerd door het idee van een magisch kunstwerk, zoals Wilde, Balzac en Zola... Het is een tijd waarin het gevoel groeit dat een exacte representatie van de realiteit niet mogelijk is, dat een kunstwerk geen loutere kopie kan zijn, maar een nieuwe werkelijkheid schept. We trekken met Hannah Roels naar de kelder van het Letterenhuis die talloze bustes, koppen, dodenmaskers en portretten bewaard om het met haar te hebben over de magie van het portret.

Hannah Roels (1984) studeerde Romaanse talen en Literatuurwetenschap. Ze gaf een paar jaar Franse les aan migranten en volgde het schrijfatelier van Els Moors. Ze werkt momenteel in de Brusselse boekhandel Passa Porta. Haar korte verhalen werden gepubliceerd in De Gids. In 2017 verscheen haar debuutroman Het portret (Prometheus), een subtiele roman over intimiteit en identiteit, kijken en bekeken worden.  

Jeroen Kuypers over zijn schoonvader Gust Gils

Gust Gils (1924-2002) speelde als een van de oprichters van het avant-gardistische tijdschrift Gard Sivik (1954) en redacteur bij Podium een tijdlang een vooraanstaande rol in het Vlaamse literaire leven. Vanaf 1960 verwierf hij faam met zijn surrealistisch getinte 'paraproza', literaire slapstick waarin hij zowel het ludieke, het donkere als het absurde verenigde. Het omvangrijke poëziewerk van multitalent Gust Gils is gebloemleesd in Mijn plichtvergeten werk (1994). Hij werd in 1996 bekroond met de Driejaarlijkse Oeuvreprijs van de Vlaamse Gemeenschapa. Als cultschrijver inspireert hij nog altijd jonge, aanstormende auteurs.

Jeroen Kuypers (1962) is schrijver en journalist, kenner van het werk van Gust Gils en medebeheerder van diens nalatenschap. Kuypers was getrouwd met de jongste dochter van Gils, Flora (1952-2012) en leerde zowel de man als de schrijver goed kennen. Hij woont nu zelf in het huis van Gils dat, toen de schrijver er nog woonde, een enorm archief herbergde. Kuypers stootte op briefwisseling rond Gard Sivik, versies van gedichten, verhalen en vertalingen, honderden tekeningen, hele en halve composities, tientallen eenakters en televisiespelen, een onafgewerkte roman, concepten voor beeldhouwwerken en schilderijen, een paar dozijn schilderijen en beeldhouwwerken, bandopnames met optredens en geluidsexperimenten... Dankzij de zorgen van het Letterenhuis is het persoonlijk archief van Gils toegankelijk geworden voor tientallen studenten en andere literatuuronderzoekers. 

Esmé Bos, Bart Voet en Tim Vandenbergh

Zangeres Esmé Bos en muzikant Bart Voet zijn sinds hun afstuderen in 1994 samen én afzonderlijk actief. Begin dit jaar toerden ze samen met Bart Moeyaert met de voorstelling Broere, en momenteel loopt hun concerttour LIED. Daarvoor schreven ze zelf nieuwe, Nederlandstalige liedjes en vertaalden een paar anderstalige favorieten naar het Nederlands. Voor de talkshow Stukken van Schrijvers diepen ze de mooiste nummers uit hun brede repertoire op.

Esmé Bos maakte naam met Duveltjeskermis. Ze werkte mee aan muziektheaterproducties bij o.a. Laika, zong bij El Tattoo del Tigre en was backing vocalist bij dEUS. Haar nieuwe Nederlandstalige cd samen met Bart Voet heet LIED.

Bart Voet maakte en speelde muziek bij MartHa!tentatief en HET PALEIS. Hij werkt de laatste tijd vooral samen met Esmé Bos aan eigen muzikale projecten zoals Wals (met Gwen Cresens) en Wiegelied, een slaapliedjesconcert voor peuters.

Bassist Tim Vandenbergh zien we regelmatig aan het werk in de meest diverse projecten bij o.m. Sukilove, Eva de Roovere, Nive Nielsen, Jackobond, Riguelle en Hautekiet, ... Na zijn studies architectuur en jazz opleiding aan het concservatorium te Antwerpen legt hij zich momenteel toe op hedendaagse muziek bij Franklin Ghyselinck aan het Conservatorium te Brussel.

Praktisch

Meld je aan voor onze nieuwsbrief