Overslaan en naar de inhoud gaan

In het wiel van gastgids Karl Scheerlinck

een rondje door de expo Velodroom

Karl Scheerlinck kiest vijf bijzondere affiches uit de expo en vertelt over de geschiedenis van de affichekunst.

Hij heeft het over de veelheid aan informatie die op de affiches uit de belle époque te zien is en over hoe ontwerpers daar mee aan de slag gingen. Karl Scheerlick bespreekt enkele gereputeerde ontwerpers en meester-drukkers,  hun topwerken en de artistieke kwaliteiten van hun werk.

De keuze van Karl Scheerlinck

1. Ontwerper onbekend, Vélodrome d'Anvers Zurenborg / Championnats du Monde, druk Ratinckx Frères, Antwerpen, 1894
2. Raphaël Lagye (1862-1952), Vélodrôme Anvers Sud, druk O. De Rycker & Cie, Brussel, 1898
3. Victor Mignot (1872-1944), The Record Cycles, druk J.-E. Goossens, Brussel / Luk, Atelier Paul Verdussen, 1897
4. Alphonse Mucha (1860-1939), Waverley Cycles, druk Champenois, Parijs, 1897
5. Adolphe Crespin (1859-1944) & Edouard Duyck (1856-1897), Vélodrome d'Hiver / Exposition Internationale du Sport Vélocipédique, 
   druk Ad. Mertens, Brussel, 1895

Over Karl Scheerlinck

Kunsthistoricus Karl Scheerlinck is gespecialiseerd in affichekunst, reclamevormgeving en architectuurgeschiedenis. Hij is thuis in affiches uit het fin-de-siècle en het interbellum, vooral die van Antwerpse kunstenaars en drukkers, maar hij heeft ook een brede kennis van de ruimere Belgische affichekunst. Hij werkte als curator mee aan verschillende tentoonstellingen en geeft geregeld adviezen en bijdragen aan binnen- en buitenlandse veilinghuizen en musea.

Meld je aan voor de nieuwsbrief