capital-l
lower-h

Lampo & Lampo. Een vaderzoektocht.

documentaire en podcast

Klara pakt uit met een twee uur durend programma waarin zoon Jan Lampo vertelt over zijn vader die via het klankarchief van de VRT ook zelf aan het woord komt. Het Letterenhuis en Klara bieden een podcast aan op basis van deze uitzending.

Annick Lesage maakte de documentaire en podcast Lampo & Lampo. Een vaderzoektocht. In deze documentaire en podcast vertelt Jan Lampo honderduit over het leven en schrijverschap van zijn vader. Dat doet hij aan de hand van zijn eigen herinnering en vondsten in het papieren archief. Hij neemt de luisteraar mee naar de kelders van het Letterenhuis, maar gidst ze ook door het complexe Vlaamse literaire landschap vanaf WO II, waarin zijn vrijzinnige vader het nooit makkelijk had.

Het audiovisueel archief van de VRT bleek verbazend rijk wat de stem van Hubert Lampo betreft. De oudste stemopname dateert van 1946, de laatste van 2001, en uit de meer dan honderd uur radio en televisie is een interessant, maar ook diepmenselijk portret naar boven gekomen.

De intieme toon van dit ‘rise and fall’  verhaal verteld door vader en zoon, verdroeg geen indringers. Er is bewust gekozen om geen andere vertellers aan het woord te laten. De openhartigheid en gretigheid waarmee Jan en Hubert vertellen, en de filmische montage hebben een ontroerende en fijngevoelig gelaagde vaderzoektocht opgeleverd en zorgen voor een beklijvende luisterervaring.

Deel 1

Hubert Lampo debuteerde in de oorlog en kreeg toen al kritiek.

Jan Lampo: "Wat men Lampo verweet? Ongeloof, interesse voor het erotische, individualisme, gebrek aan volksverbondenheid, humanisme, "decadentie" en zijn oriëntatie op de Franse en de Engelse literatuur."

Deel 2

In de jaren 60 en 70 was Hubert Lampo één van de meest succesvolle schrijvers, maar tegelijk kreeg hij aanhoudend met aanvallen te maken. De vrijzinnige, linkse schrijver was ook redactiesecretaris van het NVT en moest in zijn functie de afwijsbrieven versturen naar jonge auteurs die graag gepubliceerd wilden worden. Bovendien was hij cultuurrecensent van de Volksgazet, waaruit in de ogen van de jonge garde bleek dat Lampo niet geïnteresseerd was is in schrijvers die perse geëngageerd uit de hoek wilden komen. Tolerant als hij was, vond hij het ook doodnormaal om katholieke auteurs aandacht te geven. Hij zat de modernisten dus in de weg en zijn eigen succes met De komst van Joachim Stiller waarin een Christusfiguur uit het graf herrijst, maakte het alleen maar ingewikkelder. Ook zijn magisch realisme werd niet altijd begrepen. Hubert Lampo was een gevoelig man en leed onder het schervengericht.

Deel 3

Jan doet het liefdesleven van zijn vader uit de doeken, dat drie huwelijken en toch op zijn minst één minnares telt, zoals uit een ontdekking in het archief blijkt. Zijn laatste vrouw, Lucia, was bij de journalisten evengoed gekend als haar schrijvende man omdat ze zich hartstochtelijk in de gesprekken mengde. Ze verdedigde Hubert als een tijgerin wat hem volgens Jan ook aanzette om nog meer boze brieven rond te sturen en zijn gal te spuwen op radio en TV. Het verhaal eindigt op het Schoonselhof, op de noten van het leidmotiv van eenieders verhaal: Le Rossignol éperdu van Reynaldo Hahn.

 

  • Documentaire: zondag 3 januari tussen 18 en 20 uur op Klara
  • Podcast: drie afleveringen van telkens een half uur, beschikbaar vanaf 20 december op de website van het Letterenhuis en Klara en op uw favoriete podcastapp.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief