Doel van de opdrachten
- Creativiteit in leerlingen aanspreken
- Leerlingen op een nieuwe, creatieve manier naar hun eigen omgeving laten kijken
- Leerlingen woord en beeld verbinden.
De opdrachten passen bij volgende leerdoelen:
Context 2
- 7: De leerlingen gebruiken beeld, muziek, beweging, drama of media om zichzelf uit te drukken;
- 8: De leerlingen herkennen de impact van cultuur- en kunstbeleving op het eigen gevoelsleven en gedrag en dat van anderen.
Stam
- 1: De leerlingen brengen belangrijke elementen van communicatief handelen in praktijk;
Nederlands
- 2. Spreken en gesprekken voeren
- 4. Schrijven
- 5. Literatuur
- Attitude 29
De opdrachten zijn geschikt voor leerlingen uit het ASO, KSO en TSO. Bij de laatste opdracht kan je keizen tussen een creatieve foto en schrijfopdracht en een minder taalgerichte foto-opdracht.
Overzicht van de opdrachten
Lesopener
Hoe goed kunnen je leerlingen kijken?
> +- 10 min
Inleidende vraag: Hoe lang denk je dat mensen gemiddeld naar een kunstobject kijken?
De museumbezoeker kijkt gemiddeld 30 seconden naar een kunstwerk. Is dat tijd genoeg om alles te zien?
Leerkracht projecteert onderstaande de foto 30 seconden.
Na 30 seconden haal je de foto weg en vraag je aan de leerlingen om de foto te beschrijven.
Start met algemene vragen en ga steeds meer in op details:
- Wat zag je op de foto?
- Wat gebeurde er op de voorgrond?
- Hoeveel mensen stonden er op de foto? Hoeveel mannen, vrouwen, kinderen?
- Wat hadden deze personen aan?
- Had iedereen een kostuum aan? Een volledig kostuum aan?
- Een van de mannen had iets in zijn broekzak steken. Wat?
Laat je leerlingen eventueel een poging doen om de foto na te tekenen. Individueel of klassikaal op het bord.
Als je er voor kiest om naar het museum te komen kan je de foto hier vinden. Plannetje bijvoegen.
Duo/groepsopdrachten leerlingen
Verdeel de klas in groepen of duo's en laat ze samen aan het werk gaan
- In het museum: deel de opdrachten uit en laat je leerlingen door de expo gaan
- In de klas: laat de leerlingen surfen naar deze webpagina. Daar vinden ze de drie opdrachten en de bijhorende foto's uit het Streuvelsarchief.
Creatieve verwerkingsopdracht
Nadat je leerlingen hun observatie- en beschrijvingsvaardigheden oefenden in de klas, kan je hen thuis nog aan de slag laten gaan.
Je kan kiezen uit twee creatieve opdrachten.
- In de voetsporen van Streuvels (schrijfopdracht)
- Voor/achter de camera (foto-opdracht)