Overslaan en naar de inhoud gaan

Bezette Stad

Het verhaal achter de bekende dichtbundel

Waarover gaat deze iconische dichtbundel uit 1921 en hoe kwam deze tot stand? De brieven, handschriften en documenten op deze pagina geven meer inzicht in het maakproces van Bezette Stad.

 




Handschrift van Bezette Stad door Paul van Ostaijen

lijn

Fragment uit brief van Paul van Ostaijen aan Peter Baeyens van 15 augustus 1920 waarin hij kort beschrijft waarover Bezette Stad, dat toen nog Obus in de stad heette, zal gaan.

lijn

Fragment uit een brief van Oscar Jespers aan Paul van Ostaijen op 29 november 1920. Jespers toont Van Ostaijen voorbeelden van lettertypes voor de bundel.

lijn

Fragment uit een brief van Paul van Ostaijen aan zijn broer Constant over het trage productieproces van het boek.

lijn

Fragment uit een brief van Oscar Jespers aan Constant van Ostaijen, de broer van Paul, over de druk van Bezette Stad. Hij stelt voor dat hij de druk opvolgt in plaats van Paul in Berlijn.

lijn

Brief OJ aan PvO 8 januari 1921

Fragment uit een brief van Oscar Jespers aan Paul van Ostaijen, 8 januari 1921. Jespers brengt Van Ostaijen op de hoogte over het financiële luik van de druk van Bezette Stad.

lijn



Drukproeven van 'Bedreigde Stad', 'Verlaten Forten', 'Music Hall', 'Zirkus' en 'Zeppelin'.

lijn



Proefdrukken van de houtsneden, ontworpen door Oscar Jespers. Jespers was sterk geïnspireerd door het kubisme bij het ontwerpen van deze houtsneden. Deze houtsneden horen bij losstaande titels in de bundel. Jespers sneed deze uit palmhout. Door de drukker werden ze dan met inkt bestreken. Hier werd dan een papier op gelegd en krachtig aangedrukt.

lijn

 



Omslagbandje bij de eerste uitgave van Bezette Stad met een korte tekst als toelichting bij het boek.

lijn

 

Achtergrondinformatie

Paul van Ostaijen schrijft Bezette Stad in 1920. In 1921 verschijnt de bundel in een beperkte oplage. Vandaag wordt de dichtbundel gezien als een van de belangrijkste stukken uit onze Vlaamse poëzie. Maar in 1921 was slechts in beperkte kringen interesse in Bezette Stad. De dichtbundel is een avant-garde kunstwerk en was zijn tijd eigenlijk vooruit. Pas vanaf de jaren 1950 wordt het vernieuwende karakter van Van Ostaijen en Bezette Stad door een breed publiek erkend.

 Op deze pagina vind je bronnen die je meer vertellen over Bezette Stad: waar de bundel over gaat en hoe deze tot stand kwam. 

Meld je aan voor de nieuwsbrief